Jak być mamą pracującą i nie zwariować? Część 3.  – narzędzia PD wspierające dobre wykorzystanie wspólnego czasu

W poprzednim artykule z cyklu „Jak być mamą pracującą i nie zwariować?” (KLIKNIJ) pisałam o narzędziach Pozytywnej Dyscypliny, które stanowią ogromną pomoc dla pracujących rodziców w organizacji ich dnia codziennego. Dzięki nim nasze życie jest zwyczajnie łatwiejsze i bardziej harmonijne. W tym artykule skupię się na technikach, które pomagają zadbać o jakościowe spędzanie czasu z dziećmi, co przekłada się na budowanie więzi pełnej zaufania i poczucia bezpieczeństwa. Często są to dla nas wszystkich najpiękniejsze chwile w ciągu dnia.

 

SPECJALNY CZAS (karta technik PD nr 46)

 

Pierwszym z tych narzędzi jest SPECJALNY CZAS – doceniany przez wszystkie dzieci, a mający ogromne znaczenie zwłaszcza dla tych, które nie spędzają całego dnia u boku któregoś z rodziców. Celem Specjalnego Czasu jest budowanie trwałej więzi z dzieckiem poprzez skupienie się na jego potrzebach. To jak spotkanie z dawno niewidzianym przyjacielem. Kimś, kto poczuje się w moim towarzystiwe wyjątkowy. Bo choć kochamy nasze dzieci nad życie, to w codziennym zabieganiu nie zawsze pamiętamy o tym, by im to pokazać. A dla dzieci zobaczenie i przeżycie ma dużo większe znaczenie niż usłyszenie deklaracji „kocham Cię”.

 

Aby Specjalny Czas spełniał swe zadanie, ustalamy jego ramy z dzieckiem, tzn. umawiamy się: kiedy i gdzie, ile czasu będzie trwał i zakładamy, że ten czas NALEŻY do naszego dziecka. Co to znaczy, że czas do niego należy? Tzn., że:

 

– dotrzymujemy obietnicy: nie odwołujemy, nie skracamy;

 

– nie robimy innych rzeczy w tym czasie, np. wyłączamy lub odkładamy telefon na bok, nie oglądamy telewizji, nie rozpraszamy się prasowaniem czy czymkolwiek innym, co mogłoby sprawić, że dziecko poczuje się na drugim planie;

 

– słuchamy dziecka – skoro to jego czas, niech ono wybierze, co chce robić w tym czasie, a my – jako rodzice – podążamy za nim, oczywiście w granicach naszych możliwości i zdrowego rozsądku.

 

Dzieci bardzo doceniają Specjalny Czas i często na niego czekają. Dziecko, które wie, że taki czas dostanie, chętniej poczeka i pozwoli rodzicowi np. skończyć pracę.

 

Oczywiście możemy z naszym dzieckiem rozmawiać o tym, jak spędzamy ten czas – dokładnie jak wtedy, gdy widzimy się z przyjaciółmi. Mówimy o chwilach wyjątkowych dla nas wszystkich, więc najlepiej, by to, jak je wykorzystamy, było przyjemne i budujące zarówno dla dziecka, jak i dla rodziców. Jeśli mamy różne pomysły na wykorzystanie tego czasu, możemy proponować, że dziś decydujesz Ty, a jutro ja. Na zmianę.. Albo zapisujemy różne pomysły, które podobają się Tobie i mi, a potem losujemy jeden z nich.

 

Zgodnie z Pozytywną Dyscypliną, minimum czasu określanego jako Specjalny różni się w zależności od wieku dziecka i wynosi:

 

– dla dzieci w wieku 2-6 lat: 10-15 min dziennie,

 

– dla dzieci w wieku 7-12 lat: 30 min tygodniowo,

 

– dla 13-latków i starszych: raz w miesiącu coś (np. wspólne wyjście), czemu Twój nastolatek nie będzie potrafił się oprzeć.

 

Naprawdę niewiele. Oczywiście to jest minimum Specjalnego Czasu, który wystarczy dziecku. Jeśli możemy, warto go przedłużyć. Są też dzieci, które mają większe potrzeby i tutaj warto być czułym na to, co dziecko nam komunikuje. Słuchać raczej swojej intuicji niż instrukcji. Zdarzają się dni w tygodniu, kiedy ten czas może być dłuższy, i takie, kiedy musimy go ograniczyć? Warto omówić to z dzieckiem, o ile jest na tyle duże, że możemy o tym swobodnie rozmawiać.

 

Dla mnie osobiście Specjalny Czas jest ważną aktualizacją moich realcji z dziećmi. Jeśli tylko mam taką możliwość, staram się, aby Specjalny Czas był oddzielny dla każdego z dzieci, choć bywa inaczej, kiedy jestem z nimi sama. Zachęcam też do pewnej elastyczności. Specjalny Czas zakłada ramy, jak umawianie się na określoną ilość minut i na to, co będziemy robić. Jednak, jeśli zauważysz, że coś, na co już się umówiłaś, z jakiegokolwiek powodu nie działa lub przestało działać – zmieniaj. Narzędzia są dla Ciebie, a nie Ty dla nich.   

 

W naszym domu nie nazywa się tych chwil „Specjalnym Czasem”. Po prostu codziennie jednym z moich priorytetów jest uważna zabawa z każdym z dzieci. Z moich obserwacji wynika, że to, co dla naszych szkrabów najcenniejsze, to sama stuprocentowa obecność rodzica, która sprawia, że dziecko czuje się zauważone i wyjątkowe.     

 

SPOTKANIA RODZINNE (karta technik PD nr 23)

 

Inną techniką, o której chcę wspomnieć w tym artykule, są spotkania rodzinne, które w zabieganej codzienności pozwalają domownikom pobyć razem, wyciszyć się, skupić się na sobie nawzajem i świadomie, intencjonalnie budować relacje. W moim odczuciu dla osób pracujących są one jeszcze ważniejsze niż w przypadku rodzin, w których dzieci mogą spędzać większość dnia z którymś z rodziców. Takie spotkanie jest otwarte dla wszystkich członków rodziny, przy czym dzieci poniżej 4-go roku życia mogą mieć kłopot z wysiedzeniem na krześle czy uczestnictwem w niektórych dyskusjach. Warto zrobić im miejsce i pozwolić na dowolność wyboru, czy chcą uczestniczyć, czy nie. Nawet, jeśli nie będą brały aktywnego udziału, to będzie się w nich wyrabiał nawyk i szacunek do tej formy bycia razem.

 

Pozytywna Dyscyplina proponuje konkretne etapy takiego spotkania rodzinnego, aby jak najlepiej spełniało ono swoją funkcję. Te etapy to:

 

  1. Docenianie. Każdy mówi pozostałym uczestnikom spotkania, za co im dziękuje. To pozwala budować i wzmacniać poczucie wdzięczności za to, co dostajemy na co dzień od naszych bliskich. Każdy z nas lubi też być doceniony, więc korzyści są wymierne dla wszystkich. 🙂

 

  1. Ocena wcześniej wybranych rozwiązań. Jeśli wszystko działa – super! Często jednak co jakiś czas warto weryfikować, czy to, co jest dla nas ważne, działa jak należy: ustalenia, umowy, realizacja obowiązków. Spotkanie rodzinne to idealny czas na krótkie podsumowanie.

 

  1. Jeśli chcemy, możemy zapisać punkty spotkania. U nas dzieci są małe i spotkania krótkie. Część dyskusyjna łącznie z szukaniem i wyborem rozwiązań trwa około 10 minut, żeby była przyswajalna dla maluchów. Każdy ma głos i każdy może wybrać, czy rozpoczyna dyskusję, czy szuka rozwiązań czy chce podzielić się ważną sprawą lub uczuciami.

 

  1. Jeśli szukamy rozwiązań – najpierw robimy burzę mózgów, w której KAŻDY pomysł jest mile widziany i nieoceniany. Dopiero po zapisaniu i zakończeniu burzy mózgów wspólnie wybieramy rozwiązanie dobre dla wszystkich. Ważne jest to, aby każdy zgodził się na przyjęte rozwiązanie.

 

  1. Nie zawsze na spotkaniu rodzinnym musimy roztrząsać „problemy”. Jeśli aktualnie tego nie potrzebujemy, warto wykorzystać czas na opowiedzenie sobie o ważnych rzeczach z minionego tygodnia, jak na spotkaniu z przyjaciółmi, albo na wybranie wspólnej zabawy / miejsca / pomysłu na wyjście rodzinne / wakacje / przemeblowanie pokoju / wybór prezentu dla solenizanta itp. Możesz poprosić bliskich o wsparcie w podjęciu ważnej dla Ciebie decyzji. Dozwolone jest wszystko, co buduje, zacieśnia i uzdrawia relacje w rodzinie.

 

  1. Zapisanie / narysowanie (dla maluchów) przyjętych ustaleń / rozwiązań.

 

  1. Spotkanie ma być dla nas wszystkich przyjemnością, dlatego kończy się wspólną zabawą / grą / pieczeniem ciasta / oglądaniem filmu oraz deserem.

 

Wiem z doświadczenia, że dzieci, dopóki nie osiągną wieku nastoletniego, kiedy to potrzebują wyłamać się z systemu – uwielbiają spotkania rodzinne, o ile tylko zadbamy o ich przyjazną formę. My organizujemy nasze spotkania w piątki po południu. Widzę, jak ten wspólny, wyjątkowy czas ładuje nam akumulatory i wprowadza w luźną atmosferę weekendu.

 

DOCENIANIE (karta technik PD nr 10) oraz ZACHĘTA (karty technik PD nr 20 i 21)

 

I na koniec – dwie techniki, które wspaniale wspierają nasze dzieci, a nie wymagają ani specjalnych umiejętności, ani dodatkowego czasu: docenianie i zachęta.

 

Jedną z najważniejszych dla mnie kwestii w budowaniu relacji z dziećmi jest mądre docenianie ich. Nie byle jakie, jak pochwała, które nagradza, ale buduje zależność od motywacji zewnętrznych. Mam na myśli docenianie, które buduje samoświadomość dziecka i zwraca jego uwagę na te zachowania i wartości, które chcemy mu przekazać w procesie wychowania. Jak już wspomniałam, najchętniej współpracują dzieci, które dobrze się czują, a bycie docenionym, kiedy się staram, jest po prostu miłe i zachęcające. Jesli masz wątpliwości, jak to ma wyglądać, zastanów się, jak Ty sama lubisz być doceniana i jak to robisz w stosunku do przyjaciół. I traktuj dzieci tak samo.

 

Docenianie to: zauważanie, że ktoś się postarał albo zrobił coś ważnego dla mnie; że działa dla wspólnego dobra; zwykłe słowo „dziękuję za / dziękuję, że…”. Np. mam z synkiem układ dotyczący tego, jak wygląda nasze sprawne wyjście z przedszkola. Widząc, że o nim pamięta i trzyma się ustaleń, mówię: „Znów dzisiaj zadbałeś o sprawne wyjście. Dokończyłeś zabawę, posprzątałeś i sam przyszedłeś do szatni, żeby ubrać buty. Bardzo to doceniam, bo wiem, że dobrze się bawiłeś. Dziękuję.” Jeśli dbasz o docenianie swoich dzieci, na pewno dostrzegasz, jak dumne się czują, kiedy ktoś zauważa ich staranie.

 

„Dziecko potrzebuje zachęty jak roślina wody.” Rudolf Dreikurs

 

O czym muszę pamiętać, kiedy chcę skutecznie i etycznie zachęcić moje dziecko (do współpracy / nauki / ryzyka…)?

 

  1. Dziecko, które „źle” się zachowuje, to dziecko zniechęcone. Kiedy tylko poczuje się zachęcone, samo będzie dążyło do współpracy. Dlatego pamiętam o bardzo ważnej zasadzie, o której mówi się w Pozytywnej Dyscyplinie: „Nawiąż relację, zanim naprawisz sytuację”. Kiedy się dobrze zastanowisz, przyznasz, że to działa tak samo na Ciebie, jak na Twoje dzieci.

 

  1. Zachęta nie ocenia dziecka, wręcz przeciwnie – skłania je do samooceny. Aby tak się stało, potrzebuję zadbać o odpowiednią formę i treść komunikatu, który powinien skupić się nie na cechach dziecka, ale na konkretnym zachowaniu i na wzmocnieniu tej wartości, której hołdujemy, np. „tak wytrwale próbowałeś kopać piłkę, aż nauczyłeś się strzelać gole do bramki! Czy napracowałeś się przy tym? Jakie to uczucie, strzelać takie piękne gole?”

 

Jakie są zagrożenia?

 

Głównym zagrożeniem w stosowaniu zachęty jest mylenie jej z pochwałą, która uzależnia od opinii otoczenia i nie wpływa korzystnie na rozwój dziecka. Czym się różni pochwała od zachęty?

 

Pochwała:

 

– skupia się na cechach, a więc przykleja łatki np. „Jesteś takim dobrym bratem / grzeczną córeczką / dobrą koleżanką” zamiast wskazać na konkretne zachowanie,

 

– chwali rezultat, np. piątkę w zeszycie, skończony rysunek itp. zamiast wysiłku, starania, intencji, motywacji,

 

– wyraża ocenę chwalącego, np. „podoba mi się” zamiast zapytać dziecko, jak ono się z tym czuje i co samo sądzi o swoim zachowaniu / osiągnięciu,

 

– przywłaszcza chwalącemu efekt pracy dziecka, np. „jestem z Ciebie taka dumna!” zamiast „ale się napracowałeś! pewnie rozpiera Cię teraz duma?”

 

– odbiera osobie chwalonej poczucie sprawczości poprzez wszystkie wymienione wyżej zabiegi.

 

Zatem: doceniać i zachęcać warto, chwalić – nie. Jeśli nikt do tej pory nie zachęcał cię, a raczej chwalił, na początku możesz mieć kłopot z odróżnieniem jednego od drugiego w praktyce i znalezieniem właściwej formy. Możesz mieć wątpliwości, czy chwalisz, czy doceniasz. Nie przejmuj się tym. Nauka rozróżnienia to proces, który już się rozpoczął, skoro to czytasz. Z czasem, przez doświadczenie, nabierzesz wprawy i sama będziesz wiedziała, jaki komunikat sprawia, że TY czujesz się z nim dobrze. Zwyczajnie daj sobie czas i bądź dla siebie wyrozumiała.

 

***

 

W tym artykule opisałam kilka sposobów na wartościowe wykorzystanie wspólnego czasu, budowanie więzi w rodzinie i wzmacnianie w dzieciach zachowań, które uważamy za korzystne. Jeśli jesteś pracującą mamą i masz swoje sprawdzone działania, dzięki którym dbasz o jakość więzi z dziećmi – podziel się nimi w komenatrzu. Twoje wskazówki mogą okazać się dla kogoś bardzo wartościowe.

 

Jeśli jeszcze nie czytałaś pierwszych dwóch artykułów z serii: Jak być mamą pracującą i nie zwariować?, to zachęcam Cię do kliknięcia w poniższe linki:

 

Jak być mamą pracującą i nie zwariować? (KLIKNIJ)

 

Jak być mamą pracującą i nie zwariować? Część 2. – narzędzia PD wspierające codzienną organizację w domu. (KLIKNIJ)

 

Jakie inne tematy chciałabyś poruszyć w tym cyklu? Co jest dla Ciebie ważne i trudne jednocześnie? Napisz o tym w komentarzu pod artykułem lub do mnie na email kontakt(@)wszystkoostresie.pl , a ja postaram się podejmować ważne dla nas – pracujących rodziców – wątki w kolejnych postach na blogu.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Email
Anna Moszko

Anna Moszko

0odpowiedz na "Jak być mamą pracującą i nie zwariować? Część 3.  - narzędzia PD wspierające dobre wykorzystanie wspólnego czasu"

Zostaw wiadomość

Najnowsze wpisy

Kategorie

Kategorie

Podążaj za nami

Polecane produkty

Nie przegap porad i ciekawostek

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. polityce prywatności
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

POLITYKA PRYWATNOŚCI DANYCH OSOBOWYCH SKLEPU I SERWISU

www.old.pozytywnadyscyplina.pl

Obowiązuje od: 23 lutego 2021 r.

§1 Tożsamość administratora danych

  1. Administratorem danych osobowych podawanych w trakcie korzystania ze Serwisu i Sklepu online prowadzonego pod nazwą old.pozytywnadyscyplina.pl jest Radosław Baranowski, NIP: 7742826124 oraz Joanna Baranowska, NIP: 5262531882, prowadzący działalność gospodarczą jako wspólnicy spółki cywilnej pod firmą: Wydawnictwo POZYTYWNA DYSCYPLINA J.R. Baranowscy s.c., adres:  ul. 11 listopada 28/22 03-436 Warszawa
  2. Dane przetwarzane są zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa; tj. Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej: RODO), ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych, a także ustawą z 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
 

§2 Stosowane definicje

  1. W niniejszej polityce stosuje się następujące definicje:
    1. Serwis/Sklep - serwis internetowy dostępny pod adresem old.pozytywnadyscyplina.pl za pośrednictwem którego Użytkownik może przeglądać zawartość Serwisu, Sklepu i jego podstron, kontaktować się z administratorem danych (formularz kontaktowy), składać zamówienia na Produkty i Towary (Sklep), zamówić informacje handlowe i marketingowe (Newsletter).
    2. Administrator danych osobowych - podmiot, który decyduje o celu i środkach przetwarzania danych, w niniejszej polityce rozumie się przez to: Radosława Baranowskiego, NIP: 7742826124 oraz Joannę Baranowską, NIP: 5262531882, prowadzących działalność gospodarczą jako wspólnicy spółki cywilnej pod firmą: Wydawnictwo POZYTYWNA DYSCYPLINA J.R. Baranowscy s.c., adres:  ul. 11 listopada 28/22, 03-436 Warszawa
    3. Użytkownik - osoba fizyczna, której dane dotyczą i która korzysta z usług dostępnych w Serwisie/Sklepie, w tym Kupujący.
    4. Dane osobowe - wszelkie informacje, które bez nadmiernego czasu i kosztu mogą doprowadzić do identyfikacji osoby fizycznej, w tym jej dane identyfikacyjne, adresowe i kontaktowe.
    5. Cookies - małe pliki, które są pobierane i przechowywane na komputerze lub innym urządzeniu Użytkownika, powiązanym z informacjami o sposobie użytkowania strony. Polityka cookies została opisana w §9 niniejszego dokumentu (tj. Polityka cookies).
 

§3 Cele przetwarzania danych osobowych

  1. Administrator danych osobowych przetwarza dane osobowe w następujących celach:
    1. wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, tj. na podstawie art. 6 ust. 1 lit b) RODO w celu złożenia i realizacji umowy, w tym zamówienia w sklepie online, realizacji przysługujących osobie praw związanych z realizacją zamówienia, w tym rękojmi i prawa do odstąpienia od umowy, jeśli przysługują,
    2. rejestracji i założenia konta w Sklepie, tj. na podstawie art. 6 ust. 1 lit b) RODO w celu korzystania z zakupionych produktów cyfrowych, w tym plików do pobrania lub na podstawie zgody, tj. art. 6 ust. 1 lit a) RODO, jeśli założenie konta w Sklepie nie jest częścią realizacji zamówienia,
    3. udokumentowania sprzedaży lub wykonania usługi, w tym wystawienia rachunku lub faktury dla osoby fizycznej, tj. na podstawie art. 6 ust. 1 lit c) RODO w celu wypełnienia obowiązków prawnych ciążących na Administratorze danych osobowych, w szczególności przepisów Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa,
    4. udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie poprzez formularz kontaktowy lub za pośrednictwem danych teleadresowych dostępnych na stronie Serwisu i Sklepu, na podstawie art. 6 ust. 1 lit b) RODO jeśli jest to niezbędne przed realizacją umowy i odbywa się na żądanie osoby, której dane dotyczą,
    5. marketingu własnych produktów i usług administratora danych drogą tradycyjną, na podstawie art. 6 ust. 1 lit f) RODO i odbywa się w prawnie usprawiedliwionym celu Administratora danych osobowych,
    6. wysłania informacji handlowych i marketingowych Administratora danych na adres e-mail podany przez Użytkownika w trakcie zapisu na newsletter, za zgodą osoby, której dane dotyczą na podstawie art. 6 1 lit a) RODO,
    7. administrowania i przechowywania komentarzy dodanych na stronach Serwisu przez Użytkowników, na podstawie art. 6 ust. 1 lit a) RODO, tj. zgody osoby, która dobrowolnie podaje swoje dane w tym celu,
    8. dochodzenia praw i roszczeń przez Administratora danych lub osobę, której dane dotyczą, na podstawie 6 ust. 1 lit f) RODO i odbywa się w prawnie usprawiedliwionym celu Administratora danych osobowych.
  2. Podanie danych osobowych jest niezbędne w celu realizacji umowy, w tym zamówienia w Sklepie, wystawienia rachunku luf faktury, dochodzenia roszczeń, a także udzielenia odpowiedzi na pytania.
  3. Podanie pozostałych danych jest dobrowolne, w szczególności w celu zapisania się na newsletter lub utworzenia konta w Sklepie, jeśli jego posiadanie nie jest związane bezpośrednio z realizacją zamó
  4. Brak podania wymaganych danych uniemożliwia realizację usług, w tym zamówienia i kontaktu ze strony Administratora danych osobowych.
  §4 Sposoby pozyskiwania danych 
  1. Dane osobowe Użytkownika gromadzone są bezpośrednio od osób, których dane dotyczą, tj. poprzez:
    1. wypełnienie formularza z danymi kontaktowymi podczas składania zapytania przez formularz kontaktowy na stronie,
    2. wypełnienie formularza zapisu na newsletter,
    3. wypełnienie formularza zamówienia w Sklepie,
    4. rejestracja konta w Sklepie,
    5. podanie danych do przygotowania i zawarcia umowy,
    6. bezpośredni kontakt z administratorem danych za pomocą danych teleadresowych dostępnych na stronie lub w formie tradycyjnej w miejscu prowadzenia działalności,
    7. dodanie komentarza na stronie Serwisu przez Użytkownika.

 

§5 Zakres przetwarzanych danych 
  1. Zakres przetwarzanych danych osobowych został ograniczony do minimum niezbędnego do świadczenia usług w zakresie:
    1. złożenia zapytania przez formularz kontaktowy lub za pomocą danych teleadresowych dostępnych na stronie: adres e-mail numer telefonu, adres poczty elektronicznej, imię, ewentualne inne dane podane dobrowolnie przez osobę, której dane dotyczą,
    2. dokonania zapisu na newsletter: imię, adres e-mail,
    3. złożenia zamówienia w sklepie online: imię i nazwisko, adres e-mail, numer telefonu, adres dostawy, ewentualnie adres punktu odbioru,
    4. rejestracji konta w Sklepie: imię i nazwisko, adres e-mail, hasło, login,
    5. wystawienia rachunku lub faktury: imię i nazwisko lub nazwa podmiotu, adres siedziby, NIP, inne dane do rozliczenia,
    6. zarządzania i przechowywania komentarzy dodanych na stronach Serwisu przez Użytkownika, tj. imię lub pseudonim oraz adres e-mail, który jest znany wyłącznie Administratorowi danych osobowych.

 

§6 Okres przetwarzania danych
  1. Dane osobowe są przetwarzane przez okres niezbędny do realizacji celu, dla którego zostały zebrane, tj.:
    1. przez okres trwania zawartej umowy,
    2. przez okres niezbędny do udokumentowania wykonanej umowy lub usługi, w tym wystawienia rachunku lub faktury - 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, na podstawie art. 112 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, w związku z art. 70 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.
    3. przez okres niezbędny do udzielenia odpowiedzi na pytanie zadane przez formularz kontaktowy lub drogą telefoniczną, ale nie dłużej niż przez 6 miesięcy, o ile osoba nie zdecyduje się złożyć zamówienia lub zawrzeć umowy z Administratorem danych osobowych,
    4. do czasu odwołania zgody, jeśli przetwarzanie danych opiera się na zgodzie osoby, której dane dotyczą.

 

§7 Odbiorcy danych 
  1. Dane osobowe Użytkownika mogą zostać powierzone innym podmiotom w celu wykonania usług na zlecenie administratora danych, w szczególności podmiotom w zakresie:
    1. hostingu strony www,
    2. serwisu i utrzymania systemów informatycznych, w których dane są przetwarzane, w tym w celu automatyzacji newslettera, wystawiania faktur, obsługi zamówień, etc.
    3. prowadzenia obsługi księgowej,
    4. kompletacji i wysyłki zamówień złożonych w Sklepie.
  2. Dane osobowe Użytkownika mogą zostać także udostępnione podmiotom wspierającym administratora danych, w tym podmiotom realizującym usługi kurierskie i pocztowe, a także obsługę płatności online.
  3. Dane osobowe Użytkownika nie są przekazywane do państw trzecich, ani organizacji międzynarodowych.
  §8 Prawa osób, których dane dotyczą 
  1. Osobie, której dane dotyczą przysługuje:
    1. prawo dostępu do treści danych i ich sprostowania,
    2. prawo do usunięcia danych, o ile nie obowiązują inne przepisy prawa, które zobowiązują administratora danych do archiwizacji danych przez określony czas,
    3. prawo do przenoszenia danych, o ile podstawą przetwarzania danych jest umowa lub zgoda osoby, której dane dotyczą, a przetwarzanie danych odbywa się w sposób automatyczny,
    4. prawo do wniesienia sprzeciwu na przetwarzanie danych w celach marketingu bezpośredniego, realizowanego przez administratora danych w ramach usprawiedliwionego interesu prawnego, a także ograniczenia przetwarzania,
    5. prawo do niepodlegania automatycznemu profilowaniu, jeśli administrator danych podejmowałby decyzje opierające się wyłącznie na automatycznym profilowaniu i niosące ze sobą skutki prawne dla osoby, której dane dotyczą lub podobnie na nią wpływały,
    6. prawo do kontroli przetwarzania danych i informacji na temat tego, kto jest administratorem danych, a także uzyskania informacji o celu, zakresie i sposobie przetwarzania danych, treści tych danych, źródle danych, a także sposobie udostępniania, w tym o odbiorcach lub kategoriach odbiorców danych,
    7. prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie, jeśli podstawą przetwarzania danych była zgoda osoby, której dane dotyczą. Odwołanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego na jej podstawie, przed jej cofnięciem,
    8. prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO), jeśli osoba uzna, że przetwarzanie jej danych jest niezgodne z aktualnie obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
  2. W celu realizacji prawa do kontroli danych, dostępu do treści danych, ich poprawiania, a także innych praw, należy skontaktować się z administratorem danych.
  §9 Polityka cookies 
  1. Serwis i Sklep używa plików cookies, aby dostarczać usługi i funkcje dostosowane do preferencji i potrzeb Użytkowników, w szczególności pliki cookies pozwalają rozpoznać urządzenie Użytkownika i odpowiednio wyświetlić stronę internetową, dostosowaną do jego indywidualnych potrzeb.
  2. Pliki cookies mogą mieć charakter tymczasowy, tj. są usuwane z chwilą zamknięcia przeglądarki lub trwały.
  3. Stałe pliki cookies są przechowywane także po zakończeniu korzystania ze stron Serwisu i Sklepu i służą do przechowywania informacji takich jak hasło czy login, co przyspiesza i ułatwia korzystanie ze stron, a także umożliwia zapamiętanie wybranych przez Użytkownika ustawień.
  4. Sklep wykorzystuje pliki cookies w następujących celach:
    1. dostosowania zawartości stron Serwisu i Sklepu do indywidualnych preferencji Użytkownika oraz optymalizacji korzystania ze stron internetowych (wyświetlanie dostosowane do potrzeb),
    2. dokonania analiz i statystyk, które dostarczą informacji, w jaki sposób Użytkownik Serwisu i Sklepu korzysta ze stron, co umożliwia ulepszanie ich struktury i zawartości,
    3. utrzymanie sesji Użytkownika (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie ponownie wpisywać loginu i hasł
  5. Dane zawarte w cookies będą archiwizowane i wykorzystywane w celach analizy statystycznej i oceny globalnego ruchu użytkowników Serwisu i Sklepu.
  6. W celu analizy ruchu na stronie Serwisu i Sklepu, źródła ruchu, jak i optymalizacji działań marketingowych zainstalowaliśmy na stronie:
    1. Piksel Facebooka, który pozwala na zbieranie informacji na temat korzystania przez Użytkownika ze strony Serwisu i kierowanie do niego dedykowanych reklam w tym serwisie społecznościowym. Piksel Facebooka to narzędzie analityczne, które pomaga mierzyć skuteczność reklam na podstawie analizy działań podejmowanych przez Użytkowników w witrynie.
    2. Wtyczkę Facebooka „Lubię to”, dzięki czemu Użytkownik może przejść ze strony Serwisu do Fanpage’a Administratora danych osobowych, założonego w tym serwisie społecznościowym. Współadministratorem danych osobowych Użytkowników, którzy polubią Fanpage’a Administratora danych osobowych jest Facebook Ireland Limited 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbour Dublin 2, Ireland. Tym Użytkownikom zaleca się jednoczesne zapoznanie z polityką prywatności Facebooka pod linkiem: https://www.facebook.com/policy
    3. Google Analytics jako narzędzie analityczne, które pozwala na analizę ruchu Użytkownika na stronie Serwisu i Sklepu oraz jego podstronach.
  7. Dane zawarte w cookies nie są łączone z przekazanymi przez Użytkownika danymi osobowymi.
  8. Klikając ”Zgadzam się/Akceptuję/Rozumiem” w okienku z informacją o cookies Użytkownik zgadza się na użycie cookies w wyżej wymienionych celach.
  9. Użytkownik może w każdej chwili skasować i/lub wyłączyć cookies w przeglądarce internetowej, z której korzysta podczas przeglądania stron Serwisu i Sklepu.
  10. Niektóre pliki cookies - tzw. cookies funkcjonalne mogą być niezbędne do prawidłowego działania stron Serwisu i Sklepu.
  11. Użytkownik może dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej (opcja „pomoc”), z której korzysta do przeglądania stron Serwisu i Sklepu.
  12. Ustawienia plików cookies mogą zostać zmienione w taki sposób, aby blokować automatyczną obsługę plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej bądź informować o ich każdorazowym zamieszczeniu w urządzeniu Użytkownika.
  13. Skasowanie lub wyłączenie plików cookies może spowodować trudności lub ograniczoną funkcjonalność niektórych części strony (dotyczy cookies funkcjonalnych).
  §10 Postanowienia końcowe
  1. Administrator danych zastrzega możliwość zmiany niniejszej polityki prywatności, szczególnie w sytuacji, gdy będą tego wymagały zastosowane rozwiązania techniczne, zmiany przepisów prawa w zakresie prywatności osób, których dane dotyczą lub inne, istotne zmiany wpływające na treść informacji przekazywanej Użytkownikom.
  2. W przypadku zmiany obowiązującej polityki prywatności, wprowadzone zostaną odpowiednie modyfikacje do powyższego zapisu, które będą obowiązywały od dnia ich opublikowania na stronie Serwisu/Sklepu.
Save settings
Cookies settings
X